Jag själv... jag skrek.

God morgon pappa.

Igår var ja och klippte mig hos Brännis på förmiddagen, sen gick jag till mammas jobb och vi gick och handlade lite små-julklappar en snabbis. När jag kom hem kom Sandra och hämtade mig, så åkte vi och köpte pizza och satte oss hemma hos henne och kollade på innebandyn och senare Idol-finalen.

Idol-finalen. Idol-finalen... den ger mig dåliga vibbar och minnen.
Förra årets Idol-final såg jag hemma hos din storebror med barnen och i pausen när nyheterna visades så gick jag och lillen hem, för då hade du och mamma kommit hem från sjukhuset fick vi veta. Inget konstigt med det, du skulle ju bara ta några prover? Då tänkte jag inte mycket alls, utan tyckte mest att det skulle bli skönt att få komma hem. Jag anade inte vad som väntade mig. Jag hade bara en liten konstig känsla inuti kroppen. Varför skulle ni ringa och säga att vi skulle komma hem? Det brukade vi bestämma själva.
När jag kom hem, upp för trappan och till vardagsrummet - möttes jag av ledsna, tomma och rädda blickar från dig och mamma som satt i soffan helt tysta, som om ni hade sätt ett spöke när jag kom, och tittade på mig.
Jag gick fram mot er, satte mig i soffan, frågade hur du mådde och kramade om dig.
Du höll kvar mig efter det. Och vi började gråta. Men då visste jag ingenting ännu. Men några sekunder senare kom beskedet - att du hade cancer.
Mamma berättade det mesta. Snyftandes. Du höll om mig hårdare än någonsin tidigare gråtandes. Jag själv... jag skrek. Allt blev svart. Jag har aldrig tidigare varit i dina armar så länge, så hårt, förut. Jag kommer alltid att minnas det. Hur förbereder man sig för att berätta något sådant för sina barn? Det tror jag är en omöjlig uppgift. Totalt omöjlig. Därför tror jag inte att ni förberedde er, du och mamma, utan att ni helt enkelt skulle andas lite innan vi kom hem. Och sen berätta. Jag ryser när jag tänker på den kvällen. För sorgen och rädslan som kom fram, men även för att jag så tydligt kommer ihåg hur det kändes när du höll om mig sådär hårt och länge. Jag kommer ihåg känslan när jag skrek och grät på samma gång. När man knappt hör vad man själv säger för att det gör så ont. För att allt vänds upp -och ned.

Det var den kvällen då våran värld började vändas åt fel håll. Vi hade det ju så bra...
När jag såg Kevin Borg vinna Idol på tv den kvällen - så förlorade jag.
Ett evigt minne. Evigt. Tungt.




Jag minns dina kramar med värme, och skulle göra vad som helst för att få krama dig igen. Min fina pappa. Jag älskar dig - varje dag.


Kommentarer
Postat av: Linna

jag hoppas det är ok att jag skriver ett inlägg på ett så gammalt inlägg. men jag blir så rörd av det du skriver. jag känner igen känslan. när min pappa ringde mig och berättade att farfar dött fick jag skrika och hela den där overkligheten bara fastnade i en. allt blev svart. overligt.

jag har aldrig vart så lessen som när farfar gick bort. saknar honom varje dag. samtidigt så måste jag förstå att förlora en pappa är värre ( inte för att man kan jämföra sorg) men det är ju en annan relation. jag tycker du skriver så himla fint till din fina pappa. du sätter ord på vad jag har tänkt.

om du vill, får du gärna höra av dig. jag bloggar inte så privat på min blogg men välkomnar dig mer än gärna till min bilddagbok där jag är mer privat och framför allt mina tankar om farfar o allt.

annars önskar jag dig massa gott för det nya året, varma kramar Linna

2011-01-28 @ 13:03:35
URL: http://fairydiary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0