Istället för fyra

Pappa,

jag skulle duka till middagen förut, ikväll.
Mamma hade ställt fram fem stycken tallrikar.
Jacko skulle äta hos oss. Jag tänkte; "men vi blir ju bara fyra då?"
Jag, mamma och Johan plus Jacko blir ju bara fyra personer.
Jag frågade mamma om Lisabet också skulle äta hos oss.
Hon hade ju ställt fram fem tallrikar.
Det blev tyst ett litet tag.

Sen sa mamma "Nej, oj, jag tänkte... ja, du vet hur jag tänkte."
"Ja...", sa jag. Och sen blev det tyst. Nu en mycket längre stund.
Hade du funnits hos oss pappa, så hade fem tallrikar varit normalt.
Mamma tänkte att du också skulle ha middag ikväll.
Varför skulle du inte ha det? Vi äter ju alltid middag tillsammans.
Det är fortfarande svårt att förstå att du inte sitter med oss vid middagen.
Alla dessa middagar. Dukade för tre personer.
Istället för fyra.



Jag satt på "din plats" vid middagen ikväll pappa.
Jag saknar dig så mycket.
Kom hem igen.
Snälla pappa.
Snälla?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0